
حفظ محیط زیست با استفاده از محیط یاران در مدارس البرز
مدیر کل حفظ محیط زیست البرز خبر داد؛
رویداد کرج داوود دهقانی محمودآباد- زندگی تمام موجوادت به حفظ محیط زیست بستگی دارد، در فراز و فرود زیست بشر، با توجه به تغییراتی که در این فرایند رخ داده محیط زیست دچار آسیب شده، در برخی جوامع زود دست به کار و جلوی خیلی از آسیب ها گرفته شده، با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست و ارائه آموزش از سنین کوکی قرار است طرح ملی محیط یار در مدارس استان البرز اجرا می شود. اینجا بخوانید، برای آگاهی از جزئیات اجرای این طرح با قربانعلی محمدپور رودپشتی مدیر کل حفظ محیط زیست استان البرز گفتگو کردیم.
هدف اصلی از اجرای طرح ملی “محیطیار” در مدارس استان البرز چیست؟
در این طرح اهداف را به دو دسته کلی و جزئی تقسیم کرده ایم، اهداف کلی شامل؛ الف- ایجاد دانش، نگرش و مهارت های خلاقانه محیط زیستی در دانش آموزان ب)جلب مشارکت دانش آموزان در کاهش معضلات محیط زیستی و اهداف جزئی شامل الف) آگاهی رسانی و آموزش و اطلاع رسانی مسائل زیست محیطی به دانش آموزان محیط یار ب) جلب مشارکت دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور برای کنترل وکاهش بعضی از معضلات زیست محیطی ج) ایجاد حس مسئولیت پذیری اجتماعی میان دانش آموزان نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی، د) افزایش میزان حساسیت دانش آموزان محیط یارنسبت به مسایل محیط زیست برای استفاده از توان آنها در حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات محیط زیست ه) استفاده از توان دانش آموزان محیط یار برای انتقال فراگیر آگاهی های محیط زیستی به درون خانواده و مدرسه و ایجاد بستر مناسب در جامعه و فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست، و) افزایش سواد محیط زیستی دانش آموزان ز) ارتقای مهارت های کارگروهی و مشارکتی دانش آموزان در زمینه محیط زیست ح) ایجاد بسترها و زمینه فعالیت های گروهی و مشارکتی محیط زیستی در مدارس از اهداف اجرای این طرح است.
این طرح از چه زمانی و در چه مدارسی در البرز آغاز میشود؟
از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ ودر ۱۵ مدرسه منتخب استان البرز در مناطق ۸ گانه اجرا می شود.
چه گروهی از دانشآموزان تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت؟ (مقطع، سن، جنسیت و…)
بر اساس شیوه نامه اجرایی مقرر است این طرح ذیل برنامه سفیران سلامت استان البرز و در مدارس ابتدایی استان و توسط مراقبین سلامت اجرایی شود.
سهم و نقش اداره کل محیط زیست در اجرای این طرح چیست؟وظیفه اداره کل در وهله نخست آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی و مراقبین سلامت مدارس منتخب است که در این زمینه برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای برگزاری کارگاه و اردوی بازدید یکروزه از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در تاریخ ۱۵ مهرماه با آموزش و پرورش البرز انجام شده است، در گام بعد تهیه اقلام آموزشی و تهیه کارت های محیط یار و همچنین تولید محتواهای آموزشی برای محیط یاران و بازدید دوره ای و ارائه گزارش از دیگر اقدامات محیط زیست است.
چه برنامههای آموزشی یا میدانی برای افزایش آگاهی دانشآموزان در نظر گرفته شده است؟
برگزاری دوره های آموزشی ، تهیه و تولید و انتشار محتواهای آموزشی، بازدید از موزه تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده، برگزاری مسابقات متنوع و همچنین تکمیل کاربرگ های اقدامات انجام شده و دریافت و بررسی گزارشات مدارس
آیا برنامهای برای بازدید دانشآموزان از مراکز بازیافت، پارکهای ملی یا پروژههای زیستمحیطی دارید؟
بله، اجرای اردوهای یکروزه دانش آموزی برای محیط یاران البته با مجوز برگزاری اردوها از طرف آموزش و پرورش از جمله برنامه هاست.
با چه چالشهایی در اجرای برنامههای آموزشی محیط زیست در مدارس مواجه هستید؟
مهمترین موضوع تامین اعتبارات و بودجه لازم برای این طرح است که در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی می تواند کیفیت اجرای طرح را بالاتر ببرد، میزان انگیزه و اشتیاق در مراقبین سلامت و محیط یاران نیز یک چالش مهم است که نیازمند کار روانشناسی تخصصی است و چالش نهایی زمان اجرای طرح است، با توجه به حجم بالای کارهای مراقبین و سفیران سلامت باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که لطمه ای به سایر برنامه ها نخورد.
در پایان این طرح، چه شاخصهایی برای سنجش موفقیت آن در نظر گرفتهاید؟
تغییر نگرش در دانش آموزان و معلمان و مدیران و خانواده های آنان نسبت به مسئولیت عمومی در برابر محیط زیست زندگی که این البته با شاخص هایی سنجیده می شود، شاخص هایی که در مدیریت انرژی و مصرف آب و ایجاد پویش های محیط زیستی و … خود را نمایان می کند.
آیا برنامهای برای ادامهدار بودن این طرح در سالهای آینده دارید؟
این طرح به صورت آزمایشی در سال تحصیلی پیش رو در ۱۵ مدرسه اجرا می شود و پس از پایان سال تحصیلی باید نقاط قوت و ضعف و چالش ها و فرصت های آن بررسی شود و سپس برای آینده برنامه ریزی کنیم.
چطور میتوان مشارکت والدین را نیز در این طرح جلب کرد؟
برای اجرای مطلوب این طرح کتاب و جزوه ای برای جلب همکاری والدین در حال تدوین است که قرار است در کارگاه های آموزشی که برای والدین محیطیاران برگزار می شود این جزوه ها تشریح و توزیع شود.
آیا امکان دارد دانشآموزان در قالب این طرح به پروژههای محلی حفاظت از محیط زیست متصل شوند؟
این موضوع بسیار حساسی است و باید ابتدا از قوانین جاری به ویژه قوانین آموزش و پرورش تبعیت کرد. با توجه به اینکه دانش آموزان مشارکت کننده در این طرح در سنین پایینی هستند نمی توان با عجله تصمیم گرفت و در ابتدا باید خروجی این طرح را سنجید تا بعد در مورد نحوه مشارکت دانش آموزان بررسی و پژوهش لازم انجام شود.
انتهای پیام/




