
گردشگر برای گردش به موضوع های جدید نیاز دارد
رویداد کرج داوود دهقانی محمودآباد- ممکن است محل یک رویداد و یا یک اتفاق تاریخی برای گردشگران جاذبه ایجاد کند اما آن محل برای گردشگران ناشناخته باشد چه بسا با معرفی آن مکان که میزبان آن رخداد بوده خود آن مکان تبدیل به اتفاق گردشگری شود.
در کشور ایران که جاذبه های رنگارنگ گردشگری و اتفاقات متعددی در بستر ایران رخ داده فرصت مناسبی برای تعریف جاذبه گردشگری حول محور آن رویداد می تواند باشد، به عنوان مثال در متون تاریخی خوانده ایم که نادر شاه افشار در مهماندوست دامغان، موچه خورت اصفهان و زرقان فارس لشکر اشرف افغان را شکست داد و عنان کشور را در دست گرفت، با اینحال از محل نبرد این دو لشکر هیچ اطلاعاتی در دست نیست که اگر بود چه بسا می توانستیم برای این اماکن نقشه گردشگری تعریف کنیم، نمونه های خارجی آن به وفور دیده شده مثلا در برخی از کشورها برخی از مکان ها به دلیل محل وقوع برخی رویدادها به محل گردشگری تبدیل شده است، مانند پله های فیلم جوکر یا لوکیشن فیلم کازابلانکا به همان صورت گردشگر جذب می کند و این نکته ای که در سطح ملی از آن غفلت شده و بالطبع در کرج نیز به آن توجهی نشده است.
پرسش این است در استانی که مشاهیر نامداری از گوشه و کنار آن برخاسته چگونه می توان بر اساس آن شخصیت ها نقشه گردشگری تعریف کرد، خوشبختانه در چند ساله اخیر با استان شدن البرز و فعالیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در البرز شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم که بازسازی منزل دکتر حشمت، منزل آیت الله طالقانی از نمونه آن است.
در واقع در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان برای شهر کرج و یا استان البرز جاذبه گردشگری تعریف کرد باید گفت؛ با گسترش و رشد گردشگری و افزایش آگاهی مسافران و گردشگران، باید خدمات ویژه و محصولات خاصی برای تأمین نیازهای مسافران کنونی ارائه شوند.
فعالان صنعت گردشگری دریافته اند که باید جاذبههای نو، هیجانانگیز، بکر و بی رقیب را به مجموعه داشتههای گردشگری مقاصد خود بیفزایند تا شمار متقاضیان بازدید از آن مقاصد مطابق خواستهها و اهداف درنظرگرفته شده گردشگری باشد.
از آنجایی که گردشگری؛ صنعتی فرابخشی است نیاز است تا با هم افزایی میان بخشی، مدیران و برنامه ریزان شهری می بایست با بررسی ظرفیت های شهرهای کشورمان در زمینه های ادبیات، فیلم، موسیقی، صنایع دستی، هنرهای مردمی ، خوراک و سایر میراث های ناملموس که دارای ظرفیتی بزرگ در کشورمان است، زمینه جذب گردشگر خالق را مهیا سازد و سهم خود را از صنعت توریست با رویکرد گردشگر خالق از سایر رقبا اخذ کند.
رویداد و مردم از ابتدای عالم دو وجه جدایی ناپذیر یکدیگر بوده و هستند و هرگز و در هیچ زمانی از هم جدا نشده و نخواهند شد؛ شاید در بخشهایی از تاریخ به دلایل گوناگونی اندکی زمینه ظهور و حضور نداشتهاند اما به سببی دوباره و از نو به هم رسیده و با وجه جدیدتری به عرصه اجتماع آمده و تولدی دیگر یافتهاند.
تجربیات حاصله در ایران نشان داده که محل لوکیشن فیلم ها حتی وایرال شدن کلیپ های معرفی جاذبه ها در سایت ها و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در جذب گردشگر دارد که باید به آن توجه کرد.
کوتاه سخن اینکه؛ کشورهایی در صنعت گردشگری موفق هستند که لحظه به لحظه در حال اندیشیدن برای جذب گردشگر بوده و امید است مدیران این صنعت در بخش دولتی و خصوصی بتوانند با رویکرد جدید باب جدیدی در عرصه گردشگری کشور باز کنند.
انتهای پیام/




